1- سندی با ابعاد 300×400 و با رنگ سفید باز کنید.
2- در این تکنیک حداقل به سه عکس نیاز داریم. به منوی File رفته و سپس از
دستور Import دستور Import to Stage را انتخاب کنید. عکس اول را در آدرس
ذخیره شده باز کنید.
3- در حالی که عکس در حالت انتخاب است، عکس را روی صفحه ترسیم تراز کنید.
4- روی کلید F8 کلیک کرده و سپس گزینه Movie clip را انتخاب کنید. روی فریم
های 50، 55، 65 کلیک کرده و به ترتیب کلید F6 را فشار دهید.
11- به پنل Align رفته و عکس را روی صفحه تراز نمایید. کلید F8 را فشار
داده تا پنجره Convert to Symbol باز شود. گزینه Movie clip را انتخاب
کنید.
12- روی فریم های 45 و 60 کلیک کنید و کلید F6 را فشار دهید.
13- روی فریم 30 کلیک کرده و پس از انتخاب ابزار Selection ، یکبار روی عکس
کلیک کنید. به پنل خصوصیات بروید. از دکمه Style در زبانه Color Effect
گزینه Tint را انتخاب کرده و مقدار آن را روی 100% تنظیم نمایید. این
فرایند را همچنین برای فریم 60 هم انجام دهید. اکنون تصویر کاملأ سیاه می
شود.
14- بین فریم های 30 و 45 و همچنین فریم های 45 و 60 کلیک راست کنید و دستور Create Motion Tween را انتخاب کنید.
3- به منوی File رفته و از دستور Import ، دستور Import to Library را انتخاب کنید، تصویر 76. به آدرسی که عکس ها در آن ذخیره شده اند بروید. تمام عکس ها را انتخاب کرده و روی دکمه Open کلیک کنید. تصویر 77. در پنل Library مشاهده می کنید که هر سه تصویر وارد پنل شده اند.
متحرک کردن متن با حالت های مختلف
1- یک سند جدید با ابعاد 200×400 و با رنگ مورد نظر و همچنین با مقدار سرعت
16 باز کنید. برای انجام این کار، به منوی Modify رفته و سپس گزینه
Document را انتخاب کنید. در پنجره باز شده، مانند تصویر80 در قسمت
Dimensions طول و ارتفاع را مشخص کنید. در قسمت Background Color رنگ پس
زمینه و در قسمت Frame rate سرعت انیمیشن را تنظیم کنید.
کار با نوار زمان
نوار زمانی، حاوی چهارخانه هایی به نام فریم است. هر فریم در واقع نشان
دهنده یک تصویر ثابت است. اگر تصاویر متوالی در این فریم ها رسم کنیم و
سپس آنها را به سرعت نمایش دهیم، یک تصویر متحرک ایجاد می شود. در واقع
نوار زمانی مهمترین قسمت برنامه فلش می باشد که با آشنایی و درک کامل
آن، قادر خواهید بود اشیای مورد نظر خود را با جلوه ها و سرعت های دلخواه
متحرک مدیریت کنید.
حرکت هر چیزی در دنیای واقعی و مجازی یعنی شروع حرکت از نقطه مبداً به سمت
نقطه مقصد که پایان حرکت خواهد بود. در واقع این منطق، یک منطق
اصولی و کلی در انیمیشن سازی در برنامه فلش نیز می باشد. در فلش، فریم ها و
ایجاد انواع انیمیشن ها و مدیریت آنها در نهایت منجر به حرکت یک شیء
از یک به مکان دیگر می شود. در ادامه شما را با ایجاد انواع فریم ها و ساخت
انیمیشن آشنا می کنیم. همچنین در قسمت آموزش های کاربردی، با چگونگی
کار و عملکرد نوار زمانی به طور کامل و عملی آشنا خواهید شد.
نماد و ایجاد آن
نماد می تواند یک شیء، دکمه و یا movie clip باشد که کاربر یک بار آن را در
برنامه ایجاد می کند و بارها می تواند نماد ایجاد شده را در پروژه ها
استفاده نماید. اشیای تبدیل شده به نماد، در پنل Library قرار می گیرند و
این پنل به عنوان یک کتابخانه و محل نگهداری نماد عمل می کند. نماد کپی شده
در فلش instance نام دارد. Instance، می تواند از لحاظ رنگ، اندازه و
خصوصیات دیگر متفاوت از نماد اصلی باشد. ویرایش نماد اصلی، تمام نمادهای
(instance) کپی شده را تغییر می دهد. استفاده از نماد، حجم فایل را کاهش
داده و همچنین سرعت اجرای یک فایل SWF را افزایش می دهد. پس از توضیح
مختصری درباره نماد، در ادامه شما را با روش ایجاد نماد آشنا خواهم کرد.
ایجاد نماد (symbol):
برای ایجاد نماد از شیء یا اشیای انتخاب شده، یکی از کارهای زیر را انجام دهید: